SiaPaKah PeLapis Syafiq?

My photo
putrajaya, wilayah persekutuan putrajaya, Malaysia
Seorang ahli Peluru Emas.Seorang ex-Jenan 0105,seorang yang happy dan bakal menjalani hidup sebagai pendidik...suka berbicara seseatu secara telus dan hidup bersahaja bersama yang tersayang...

Ku ingin Kenali Bahasa GaNu


maghi blaja bahase ganu.....salah silap harap maap..

Kaly arung - Sekaligus
Air geh - Air berkabonat
Jauh sapok - Teramatlah jauhnya
Panah terik - Panas yang teramat sangat
Comel lote - Comel yang amat

Ija naung - Hijau kehijauan
Sejuk ketto - Sejuk yg sangat²
Itang letting - Tersangatlah hitamnya
Punoh jahnang - Rosak
Gura bewok - Gurauan yang menyebabkan pergaduhan
Taik ayang muna - Tahi ayam candu!
Kona lepe - Kona lipat
Kelecat - Terpelanting
Nakuk paik - Penakut yang amat tinggi
Lonjong - Tinggi sangat
Tinggi nya-yuk - Sama macam di atas
Masing pekkok - Teramat masin
Nipih nayyang - Sangat nipis
Maknga - Cuai
Babeil - Degil (tak tau nak eja camne)
Jabir / supek - Plastic bag
Supek Ngok ngark - Beg plastik merah
Koghok - Tengkorak
Kehek - Muntahkan semula
Puahsang - Boring
Meppeh - Tak larat
Kepeh blepeng - Sangat kempis
Lapo peruk - Lapar
Ngatuk mate - Mengantuk
Bodo dooh lalu - Bodo lebih²
Ko-rok keghing nggoh - Tengkorak yg sudah kering (macam mengata/mengumpat)
Kelecak baghak - Terpelanting
Kerek tlage - Konkrit mengepung telage
Takdok aghoh - Habis ikhtiar
Khapoh - Lapik dua ( contoh Sandwich )
Penuh nembok - Penuh sampai melimpah
Gemol debbok - Gemuk
Kuruh kering - Sangat kurus
Botok licing - Botak licin
Jalang kecok - Jalan terhincut²
Gege - Bising
Suke glekek - Ketawe melekek
Sejuk ketor - Terketar-ketar sampai bergegar
Manih leting - Sangat manis
Dulli mung - Tak ambil peduli
Musing ketang caghi - Cari merata-rata
Dok orok cetong - Letih/tidak terdaya
Bapok gong - Sangat besar
Gong - sombong
Srupe tule / supatula - Serupa saja
Beghak nanang - Sangat berat
Ringang lepung - Sangat ringan
Ketik nnyamuk - Digigit nyamuk
Makang kkucing - Dimakan kucing
Kattok wong - Katak dalam longkang (siap ada sounf effect tu)
Dok tahu starang - Tak tahu pun
Busuk kohong - Busuk gile
Serabuk wehh - Ungkapan ketika diganggu
Ape ke jadah - Apa hal
Apah nyor - Hampas kelapa
Anguh letong - Sangat hangus
Bata golek - Boaster / bantal peluk
Bronok - Sejenis kuih yang diperbuat daripada sagu
Boloq woq - Serabut
Bahang - Pukul kan!
Bluahh - Comot
Ceekiik - Cubit-cubitan
Dokdang - Tak sempat
Iiising - Gila dooo
Ikang aye - Ikan tongkol
Tunggu betor - Tunggu sekejap
Kupik - Kedekut
Lembek - Tilam
Lambur - Beranda/balkoni
Meroh merang - Merah sangat
Musing ligak - Berpusing2
Musing ketang - Berpusing2
Nye-nyeh - Mengada-ngada
Nebeng - Belagak
Nisang - Gula Melaka
Skekk - Sedikit
Sejik - Masjid
Sekut merri - Biskut merrie
Se’eh peruk - Kenyang sangat
Sorok - Drawer
Tawor hebbe - Tawar
Tohok - Buang
Senyak tupah - Senyap sunyi
Tinggi sayuk - Sangat2 tinggi
Beso jalo - Sudah besar(orang)
Kecik tuik - Kecil sangat2
Bising bango - Bising sangat
huduh sepang - Hodoh
Sepang ko’ - Hodoh sangat2
Tupul glebek - Tumpul (macam pisau)
Patoh riok - Patah (tangan)
Pendek kettok - Pendek
Gelak kattok - Gelap gelita
Kuning siyor - Kuning
Buruk leppok - Sangat Buruk
Toho leppeh - Air yang cetek
Wohhulu - Bahulu
Tubek - Keluar
Panah ketik - Panas yang teramat
Paik nepang - Pahit yang amat2
Kuba balo - Kerbau yang ada wana perang2
Beng ikang - Van @lori yg bawa ikan
Mmunoh - Merosakkan
Kenayak - Khianat
Ngate riti - Bersepah
Lokkk - Biarkan
Sek Barak - Orang kelantan
Netting - Lompat
Senyak Tupah – Senyap sunyi
Glenyar - Gatal
Lengoh Keng - Letih Rahang

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Renungkan/lihatlah betapa sayangnya kita pada mereka.....


Pernahkah anda menatap orang-orang
yang anda sayang saat mereka sedang tidur?


Kalau belum, cubalah sekali saja menatap
mereka saat sedang tidur.


Saat itu yang tampak adalah ekspresi paling

wajar dan paling jujur dari seseorang.



Seorang artis yang ketika di panggung

begitu cantik dan gemerlap pun

akan tampak polos dan jauh

berbeza jika ia sedang tidur.



Orang paling kejam di dunia pun

jika ia sudah tidur tak akan tampak wajah bengisnya.



Perhatikanlah ayah anda

saat beliau sedang tidur.

Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat

dan gagah itu kini semakin tua dan lemah,

betapa rambut-rambut putih

mulai menghiasi kepalanya,

betapa kerut merut mulai terpahat di wajahnya.

Orang inilah yang tiap hari bekerja keras

untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya.

Orang inilah, rela melakukan apa saja asal

perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.



Sekarang, beralihlah. ...

Lihatlah ibu anda....

Hmm...kulitnya mulai keriput dan tangan

yang dulu halus membelai- belai

tubuh bayi kita itu kini kasar kerana

menempuhi kehidupan yang mencabar demi kita.

Orang inilah yang tiap hari

menguruskan keperluan kita.

Orang inilah yang paling rajin mengingatkan dan

membebeli kita semata- mata

kerana rasa kasih dan sayang,

dan sayangnya, itu sering kita salah ertikan.



Cubalah menatap wajah orang-orang

yang kita cintai..sayangi itu...

Ayah, Ibu, Suami,

Isteri, Kakak, Adik, Anak, Sahabat,

Semuanya...



Rasakanlah sensasi yang timbul sesudahnya.

Rasakanlah energi cinta yang mengalir

perlahan-lahan

saat menatap wajah mereka yang terlelap itu.

Rasakanlah getaran cinta yang mengalir

deras ketika mengingat betapa

banyaknya pengorbanan yang telah

dilakukan orang-orang itu untuk

kebahagiaan anda. Pengorbanan yang kadang-kadang tertutupi oleh

salah faham kecil yang entah kenapa selalu saja nampak besar.



Secara ajaib Tuhan mengatur agar

pengorbanan itu akan tampak lagi

melalui wajah-wajah jujur mereka

saat sedang tidur.

Pengorbanan yang kadang melelahkan

serta memenatkan mereka

namun enggan mereka ungkapkan.

Dan ekspresi wajah ketika tidur pun

membantu untuk mengungkap segalanya.

Tanpa kata, tanpa suara dia

berkata... "betapa lelahnya..penatnya aku hari ini".

Dan penyebab lelah dan penat itu?

Untuk siapa dia berpenat lelah

Tak lain adalah

KITA.....



Suami yang bekerja keras mencari nafkah,

isteri yang bekerja keras mengurus dan

mendidik anak, juga rumah.

Kakak, adik, anak, dan sahabat yang

telah menemani hari-hari suka dan duka

bersama kita.



Resapilah kenangan-kenangan manis dan

pahit yang pernah terjadi dengan

menatap wajah-wajah mereka.

Rasakanlah betapa kebahagiaan dan

rasa terharu seketika menerpa jika

mengingat itu semua.



Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika

esok mereka "orang-orang terkasih itu"

tak lagi membuka matanya,

untuk selamanya ... "

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ku ingin Kenali Bahasa NoGoRi


Dok Cari2 Den Jumpala SKit Loghat Nogori ni. Den Jugak Bukan Orang Nogori. Orang2 Nogori Ajar La Den Yo.

SUKI = cukup
cth ayat : ayam tu kalau suki makan eh..sihat la dehhh

GHOSAN = basi
cth ayat : lauk ayam nia kok buh dlm poti sojuk..tahan la deh. kok bia yo kek luar..ghosannn deh

Melangsit = tido yg bersungguh
cth ayat : ekau ni kan, melangsit yo kojo kau. cubo2la poie motong gotah

Senugheh : senonoh
cth ayat : ekau ni tak senugheh boto lah. den lompang kang!

Chemat = rotan
cth ayat = budak dogey ni cemat yo hukum eh. tak mau di koba org..

Bogik = dogei mak amek

hobin - ho-bin : pukul atau belasah
ekau hobin yo muko dio tuh!

kitai - ki-tai : mengibas atau merenjis (badan dan selalu nya utk kucing)
kucing tuh lopeh dimandi an memang gomar mengitai an badan eh

pelaih - pe-la-ih : endah atau amik tau
bukan dio nak pelaih an apo yg den cakap!

tetoyek - te-to-yek : mcm lebihan terutama bg rendang
banyak boto tetoyek ghondang nie

ghemah - ghe-mah : saki baki nasi yg bertaburan lps makan
apo la makan cam tuh... bersepah ghemah

ontok-ontok : diam-diam
heh, duduk lah ontok-ontok sikit

mendoda - men-do-da : terlalu kuat
sampai mendoda bunyi eh dio bukak lagu tuh!

lelan - le-lan : cuai
lain kali bawak keto, jgnlah lelan... bahayo

menteneng - men-te-neng : besar, boroi etc
menteneng poghot dan lopeh makan lomang nie

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ku ingin Kenali Bahasa KedaH


Kedah (
قدح )
Negeri Kedah Darulaman adalah sebuah negeri dalam Malaysia yang terletak di Utara Semenanjung Malaysia.Negeri Kedah juga dikenali oleh masyarakat Malaysia sebagai Negeri Jelapang Padi.Kali ini kita akan berkongsi sesuatu yang menarik mengenai negeri Kedah, iaitu loghatnya.Kita akan berkongsi tentang perkataan-perkataan yang unik dan mungkin anda sendiri tidak pernah dengar atau menggunakannya.



Perkataan :
Ghonot
Sebutan :
[ gho.not ]
Maksud :
menundukkan badan sedikit ketika melalui dibwah sesuatu
Contoh :
Mat, hang ghonot sikit lalu bawah rumah tu,nanti tak pasai benjoi pala.



Perkataan : Ghupin
Sebutan :
[ ghu.pin ]
Maksud :
kesan luka yang kering yang meninggalkan lapisan-lapisan yang tidak sekata
Contoh :
Elok dah ghupin kat lutut hang tu,jangan dok usi
k nanti bedarah pulak.



Perkataan : Ghunaih/Krunaih
Sebutan :
[ ghu.naih]
Maksud :
mencungkil,mengupil
Contoh :
La, ghupin hang tu jangan dok ghunaih la bila nak elok kalau dok ghunaih.




Perkataan :Meghelop
Sebutan :
[ me.ghe.lop ]
Maksud :
waktu senja @ hari bertukar menjadi malam
Contoh :
Isk, budak-budak ni kalau main bola tak ingat apa dah, sampai meghelop tak balik-balik lagi!dah,dah pi balik.



Perkataan : Ghona-Ghoni
Sebutan :
[ gho.na.gho.ni ]
Maksud :
warna-warni
Contoh :
hang jangan duk buat pelik la pi pekan pakai baju ghona-ghoni, huduh aih.



Perkataan : Ghuyup
Sebutan :
[ ghu.yup]
Maksud :
lesap/hilang
Contoh :
aku pakai selipar Nike p smayang Jumaat, turun-turun masjid ghuyup p selipar aku.



Perkataan : Seneghih/Seneghaih
Sebutan :
[ se.ne.gheh. ] [ se.ne.ghaih ]
Maksud :
bergeser
Contoh :
Bodo bawak gheta jeneh apa dok seneghih dinding
ikut dan ni.


Perkataan : Ikut dan
Sebutan :
[ ee.kot.dan]
Maksud :
tidak tertib,memandai-mandai
Contoh :
Ikut dan hang ja nak pi ka tak pi, ingat skolah Tok Ayah hang ka?




Perkataan : Ghosek/Perosek
Sebutan :
[ gho.sek ]
Maksud :
menyelongkar
Contoh :
Alan, hang dok ghosek laci aku buat apa, aku tak ambik kunci moto hang aih.



Perkataan : beghetoh
Sebutan :
[ be.ghe.toh]
Maksud :
berlanggar,berlaga
Contoh :
kaki Adi bengkak apabila terbeghetoh dengan Hamzah ketika main futsal.



Perkataan : Belemoih
Sebutan :
[ be.le.moih ]
Maksud :
comot
Contoh :
Hang tengok awek tu...belemoih gila...


Perkataan : Kelepiaq
Sebutan :
[ ke.le.piaq]
Maksud :
menggelupur
Contoh :
payah sungguh la lembu ni, kelepiaq kuat


Perkataan : pungkoq
Sebutan :
[ pung.koq]
Maksud :
punggung,buntut
Contoh :
Pak Aji, hang ni pasaipa dok raba pungkoq aku ni?


Perkataan : Pegheluih
Sebutan :
[ pe.ghe.luih ]
Maksud :
terjerumus,terjatuh,termasuk
Contoh :
Kesian Jibin, kaki dia tepegheluih dalam lubang jamban masa berak tatsat.


Perkataan : Tatsat
Sebutan :
[ tat.sat ]
Maksud :
sebentar tadi,tadi
Contoh :
Ish, pi mana pulak dia ni tatsat dok adang tang sini.


Perkataan : Tang
Sebutan :
[tang]
Maksud :
di
Contoh :
Gheta hang parking tang mana?




Perkataan : Celuih
Sebutan :
[ ce.luih ]
Maksud :
muat,padan
Contoh :
Ish tak celuih la aku kasut ni, kasut hang kecik sangat
.



Perkataan : Segan
Sebutan :
[ se.gan ]
Maksud :
malas,malu
Contoh :
Segan gila nak basuh baju ni,banyak gila



Perkataan : Kawaq
Sebutan :
[ ka.waq ]
Maksud :
pencuri,penyamun
Contoh :
Babi betoi, semalam rumah aku kawaq masuk , habih barang dia balaih.



Perkataan : Belahak
Sebutan :
[ be.la.hak]
Maksud :
sendawa
Contoh :
Perangai beliau yang belahak setelah selesai makan itu tidak disenangi rakan-rakan.


Perkataan : dan-dan
Sebutan :
[ dan.dan]
Maksud :
serta merta
Contoh :
tudia tak dan-dan dah,dok la sat, baru nak isap rokok ni.




Perkataan : Balaih
Sebutan :
[ ba.laih ]
Maksud :
curi
Contoh :
Ikhwan dipukul hingga pengsan sebab dia yang balaih handset budak-budak junior.



Perkataan : Melewaq
Sebutan :
[ me.lay.waq ]
Maksud :
merayau
Contoh :
hang ni tak reti duk rumah ka,melewaq ja kerja, hang tolong aku baguih.



Perkataan : Awat ?
Sebutan :
[ aaa.wat. ]
Maksud :
kenapa,mengapa
Contoh :
awat hang tak habaq awai-awai kalau tidak dan aku pi sana



Perkataan : Habaq
Sebutan :
[ ha.baq ]
Maksud :
beritahu,khabarkan
Contoh :
mana nak pi tau, dia tak habaq apa pon



Perkataan : Dan
Sebutan :
[ dan ]
Maksud :
sempat
Contoh :
mintak maaf la, haritu kenduri rumah hang tak dan nak pi, aku kena p rumah sepupu aku kat Yan.


Perkataan : Landoq
Sebutan :
[ lan.doq ]
Maksud :
kendur
Contoh :
penyidai ni landoq dah,esok tolong pecekang sat.



Perkataan : lohoq
Sebutan :
[ lo.hoq]
Maksud :
Zuhur
Contoh :
Sabaq la, takkan tengah hari ghembang ni jugak nak p.Lepaih Lohoq elok la



Perkataan : meghi
Sebutan :
[ me.ghi]
Maksud :
besar dan longgar
Contoh :
getah seluaq Zaki telah pon meghi kerana terlalu lama dipakainya sejak dari tingkatan 3 lagi sehingga sekarang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

LuaHkan Cinta meLalui Bahasa IndaH


Jangan biarkan pasangan anda bosan dgn kalimah aku cinta pada mu atau i love u.. mari luahkan cinta melalui pelbagai bahasa...

1. Afrikaans - Ek is lief vir jou
2. Albanian - te dua
3. Alentejano (Portugal) - Gosto De Ti, Porra!
4. Alsacien (Elsass) - Ich hoan dich gear
5. Amharic (Aethio.) - Afekrishalehou
6. Arabic - Ana Ahebak / Ana Bahibak
7. Armenian - yes kez shat em siroom
8. Assamese - Moi tomak bhal pau
9. Assyr - Az tha hijthmekem
10. Bahasa Malayu (Malaysia) - Saya cinta mu
11. Bambara - M’bi fe
12. Bangla - Ami tomakay bala basi
13. Bangladeschi - Ami tomake walobashi
14. Basque - Nere maitea
15. Batak - Holong rohangku di ho
16. Bavarian - tuI mog di
17. Belarusian - Ya tabe kahayu
18. Bengali - Ami tomake bhalobashi
19. Berber - Lakh tirikh
20. Bicol - Namumutan ta ka
21. Bisaya - Nahigugma ako kanimo
22. Bolivian Quechua - Qanta munani
23. Bosnian - Ja te volim (formally) or volim-te Turkish seni seviyorum
24. Bulgarian - As te obicham
25. Bulgarian - Obicham te
26. Burmese - chit pa de
27. Cambodian (to the female) - bon saleng oun
28. Cambodian (to the male) - oun saleng bon
29. Canadian French - Je t’adore (”I love you”)
30. Canadian French - Je t’aime (”I like you”)
31. Catalan - T’estim (mallorcan)
32. Cebuano - Gihigugma ko ikaw
33. Chamoru (or Chamorro) - Hu guaiya hao
34. Cherokee - Tsi ge yu i
35. Cheyenne - Ne mohotatse
36. Chichewa - Ndimakukonda
37. Chickasaw - Chiholloli (first ‘i’ nasalized)
38. Chinese - Ngo oi ney a (Cantonese)
39. Chinese - Wuo ai nee (Mandarin)
40. Corsican - Ti tengu cara (to female)
41. Corsican - Ti tengu caru (to male)
42. Creol - Mi aime jou
43. Croatian - Volim te (used in common speech)
44. Czech - Miluji Te
45. Danish - Jeg elsker dig
46. Dutch - Ik hou van jou
47. Dutch - Jeg elsker dig
48. Ecuador Quechua - Canda munani
49. English - I love thee (used only in Christian context)
50. English - I love you
51. Eskimo - Nagligivaget
52. Esperanto - Mi amas vim
53. Estonian - Ma armastan sind / Mina armastan sind (formal)
54. Ethiopia - afekereshe alhu
55. Faroese - Eg elski teg
56. Farsi - Tora dost daram
57. Filipino - Mahal ka ta
58. Finnish (Minä) rakastan sinua
59. Flemish (Ghent) - ‘k’ou van ui
60. French (formal) - Je vous aime
61. Friesian - Ik hald fan dei
62. Gaelic - Tá mé i ngrá leat
63. Galician - Querote (or) Amote
64. Georgian - Miquar shen
65. German - Ich liebe Dich
66. Ghanaian - Me dor wo
67. Greek - agapo se
68. Greek - S’agapo
69. Greenlandic - Asavakit
70. Gronings - Ik hol van die
71. Gujarati - oo tane prem karu chu
72. Hausa - Ina sonki
73. Hawaiian - Aloha au ia`oe
74. Hebrew - Ani ohevet ota
75. Hiligaynon - Guina higugma ko ikaw
76. Hindi - Main tumsey pyaar karta hoon / Maine Pyar Kiya
77. Hmong - Kuv hlub koj
78. Hokkien - Wa ai lu
79. Hopi - Nu’ umi unangwa’ta
80. Hungarian - Szeretlek te’ged
81. Icelandic - Eg elska thig
82. Ilocano - Ay ayating ka
83. Indi - Mai Tujhe Pyaar Kartha Ho
84. Indonesian/Malaysian - Saya cinta padamu
85. Inuit - Negligevapse
86. Iranian - Mahn doostaht doh-rahm
87. Irish - taim i’ ngra leat
88. Italian - Ti amo/Ti voglio bene
89. Japanese - Anata wa, dai suki desu
90. Javanese (formal) - Kulo tresno marang panjenengan
91. Javanese (informal) - aku terno kowe
92. Kannada - Naanu ninna preetisuttene
93. Kapampangan - Kaluguran daka
94. Kenya (Kalenjin) - Achamin
95. Kenya (Kiswahili) - Ninakupenda
96. Kikongo - Mono ke zola nge (mono ke’ zola nge’)
97. Kiswahili - Nakupenda
98. Konkani - Tu magel moga cho
99. Korean - SA LANG HAE / Na No Sa Lan Hei
100. Kurdish - Khoshtm Auyt
101. Laos - Chanrackkun
102. Latin - Te amo
103. Latvian - Es mîlu Tevi
104. Lebanese - Bahibak
105. Lingala - Nalingi yo
106. Lithuanian - As Myliu Tave
107. Lojban - mi do prami
108. Luo - Aheri
109. Luxembourgeois - Ech hun dech gäer
110. Macedonian - Jas Te Sakam
111. Madrid - lingo Me molas, tronca

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ku ingin Kenali Bahasa KLate


Assalamualaikum, dalam blog saya pada hari ini memaparkan vocab2 yang perlu kita mahir bercakap dalam bahasa kelantan supaya kita menjadi rakyat kelantan yang sejati dan berkualiti...
Kepada pembaca yang bukan dari kelantan boleh la menambah kemahiran anda untuk bercakap dengan budak kelantan....


Kali Arung - Sekaligus

Air Geh - Air Berkabonat

Jauh Sapok - Teramatlah Jauhnya

Panah Terik - Panas Yang Teramat Sangat

Comel Lote - Comel Yang Amat

Sejuk Ketta - Sejuk Yg Sangat?

Ite Lettung - Tersangatlah Hitamnya

Punoh Jahne - Rosak

Gura Bewok - Gurauan Yang Menyebabkn Pergaduhan

Taik Aye Muna - Tahi Ayam Yang Masih Hangat

Kona Lepe - Corner Lipat

Kelecak - Terpelanting

Nakuk Paik - Penakut Yang Amat Tinggi

Lonjong - Tinggi Sangat

Tinggi Nya - Yuk Sama Macam Di Atas

Masing Pekkok - Teramat Masin

Nipih Nayyang - Sangat Nipis

Maknga - Cuai

Babei - Degil (Tak Tau Nak Eja Camne)

Jabir / Supek - Plastic Bag

Koghok - Tengkorak

Kehek - Muntahkan Semula

Puahsang - Boring

Meppeh - Tak Larat

Kepeh Blepeng - Sangat Kempis

keghah kekong -keras yg teramat

koho/selo - perlahan/slow

kettuk heghek -kentut tarik

blana kokna - banyak yang amat

samah - 50 sen

duo amah -singgit

kekoh -gigit

toksoh -jangan / tak usah

bakpo -kenapa

guano / belah mano -macam mana

gapo / gapo dio -apa / apa dia

ghoyak -bgtau

blago -berlanggar

mokte- rambutan

woh kekoh caa -kuih buah melaka

ccongek -tejungkit

kupik hangik -kedekut nak mampos

woh tteghe-buah gajus

nnetting- melantun

deghah -deras / laju

manih letting -manis yg amat

pok-e-dèng -pepatung

Ini la sedikit sebanyak vocobulary Kelatanese untuk kali ini...Anda boleh komen saya jika terdapat sebarang kesalahan dalam penulisan saya ini....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hayatilah maksud Talqin...



Bismillah hir rah man nir rahim.

Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa,

Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa. Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.
Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa, melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.

Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBUSAYA, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu adabawa bersama-sama dari dunia ini. Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat.

Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah. Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, makajanganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut.

Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala.Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.

Mereka berkata:
Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?


Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.



Hendaklah kamu jawab begini:

Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku, malahan solah limawaktu, puasa di bulanRamadhan,
mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku, bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: "La ila ha illalla Muhammaddur rasulullah".

Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal di dalam alam Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.

Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawa senya mati ini adalahbenar,
soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,
bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar,
berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabiadalah benar, ada syurga danneraka adalah benar.

Bahawa senya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalamkubur.
Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamudisisi Allah Taala.

Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah Taalamenjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini. Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.

Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW. Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalhamdulillahi rabbil alamin.

Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati - "Kullu nafsin za iqatulmaut" Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benarberada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran." Surah Al-A'sr

Dari Abdullah bin 'Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda: "Sampaikanlahpesanku walaupun satu ayat..."

Sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT.
Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur "masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN" dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?"
Maka jawabnya Rasulullah saw "Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'."

Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. BekasSUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu "itu dari debu kubur mereka, akan tetapidebu itu ialah debu KEIMANAN" mereka. Oleh itu tinggallah debu i tu sehingga mereka melalui titian" Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahuibahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yangmayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati:

1. ParaNabi
2 Para Ahli Jihad
3. ParaAlim Ulama
4. ParaSyuhada
5. ParaPenghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.


Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw:

Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:
"Wahai Ridhwan , sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hambaKuberpuasa ( ahli puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga" Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah buahan syurga.

"Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allahswt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud "Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

UNTUK SAHABAT-SAHABAT...
Masa baca tu, sebut2lah nama sendiri yer...., kalau tak terasa meremang, sama2lah kita lebihkan amal ibadat. Bukanlah perkara yangmudah setelah mambaca atau menghafalnya begitu sahaja sesungguhnya hanya amalan baik yg kita lakukan selama hidup di dunia yg akan menjadi penyelamat, InsyaAllah..

WALLAHU A'LAAMM.


Sumber:
http://bkasm.org/index.php?option=com_content&task=view&id=89&Itemid=78

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KeMuliaaN SeorAng Wanita


1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk dari pada 1,000 lelaki yang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga,dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

10.Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11.Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

12.Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13.Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14.Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

15.Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

16.Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

17.Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

18.Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

19.Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

20.Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

21.Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

22.Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tolaK perak.

23.Wanita yang meniggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

24.Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

25.Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kenali AtTauturk


Buat renungan bersama : Teladan Dari Kisah Hidup Mustafa Kamal Attartuk.

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali
leher dan topi
(sesuai dengan kehendak barat).
3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri
pernah menari dengan seorang
wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.
4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau
rakyatnya tidak cenderung
kepada pakaian moden."
5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah
dengan membuang unsur-unsur
Arab dan Parsi.
8. Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki.
Hakikatnya mereka diarah
mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan
terang-terangannya mengatakan
bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu
dihapuskan untuk kemajuan.
10.Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11.Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
12.Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan
undang-undang barat.
13.Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid
dijadikan gereja.
14.Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15.Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan
fakir miskin.
16.Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
17.Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab
kepada huruf Latin.
18.Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa
apabila salah seorang askarnya
ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?" oleh kerana takut,
askar tersebut menjawab
'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum & bangga dgn jawapan
yg diberikan oleh askar itu.
Kematian Kamal Atartuk Yang Menyeksakan
Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada
beliau sehingga beliau rasa
terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan
di dunia.

Antaranya ialah :
1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa
gatal-gatal seluruh badan.
2. Sakit jantung.
3. Penyakit darah tinggi.
4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa
diarahkan kepada bomba
untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantunya juga
diarahkan untuk meletak ketulan
-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau. Maha suci
Allah, buat macam mana pun
rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan
kepanasan yang ditanggung, beliau
menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana
tidak tahan mendengar jeritan,
mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke
tengah lautan dan diletakkan
dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk. Allah itu Maha
Besar, panasnya tak jugak
hilang!
Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan
terlalu panas dan sedar selepas
itu tetapi beliau hilang ingatan. Pada 9 November 1938, beliau pengsan
sekali lagi selama 36 jam dan
akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun
yg memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayatnya
diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik
perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan,
mengkafankan dan
menyembahyangkannya .
Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika
mayatnya di bawa ke tanah perkuburan.
Bila mayatnya hendak ditanam,tanah tidak menerimanya (tak dapat nak
bayangkan bagaimana tanah
tidak menerimanya) . Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali
lagi dan dimasukkan ke dalam
muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15
tahun sehingga tahun 1953).
Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha
Agung, bumi sekali lagi tak
menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam
dalam satu binaan marmar
beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar. Apa yang
menyedihkan, ulama-ulama
sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa "jangan kata bumi
Turki, seluruh bumi
Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!"
Dari Abdullah bin 'Amr r.a, Rasulullah saw bersabda : "Sampaikanlah
pesanku biarpun satu ayat."
Muhasabahlah diri sendiri sebelum muhasabah diri orang lain. Apa yang
baik dan benar itu datangnya dari Allah
Wassalam...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mengatasi Marah.....



"(Termasuk kalangan orang yang bertaqwa ialah ) orang yang menafkahkan harta mereka semasa senang dan susah, orang yang sabar menahan marah dan orang yang memaafkan kesalahan manusia. Dan Allah menyukai orang yang berbuat baik. [ Ali Imran : 134 ]



Sifat pemarah itu berasal daripada sifat sombong (ego). Lagi besar ego
seseorang lagi besar marahnya. Ini berkaitan pula dengan kedudukan
seseorang. Kalau tinggi kedudukan seseorang, besar pangkatnya, banyak
hartanya, ramai pengikutnya, maka akan tinggilah ego seseorang dan akan
menjadi-jadilah pemarahnya. Sebaliknya jikalau kurang segalanya, maka
akan kuranglah egonya dan akan kurang jugalah pemarahnya.
Kita mesti ubati hati kita. Kita kita mesti membuang rasa 'ketuanan' kita
yang menyebabkan kita menjadi pemarah dengan melakukan mujahadatun
nafsi.

Di antara langkah yang perlu kitahadapi untuk menghilangkan marah
ialah :
a) Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s.w.t akan segala tindak-tanduk
kita. Allah memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadab kita.

b) Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.

c) Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan
kita daripada sifat marah.

d) Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan membawa
kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang yang anda marahi.

e) Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah.
Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang jikalau anda di dalam
keadaan yang marah.

f) Apabila datang marah, banyakkan baca Ta'awwuz ( A'uzubillahi minas
Syaitanirrajim ) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.

g) Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu kerana wudhu dapat
menenangkan api kemarahan yang sedang membara.

h) Jikalau tidak boleh hilang marah dengan hal tersebut di atas, hendaklah
tidur. Kerana ianya akan meredakan perasaan marah apabila bangkit
daripada tidur

i) Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan
akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah.
Kalau kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah
orang lain yang melakukan kesilapan, juga tidak suka dimarahi. Tegurlah
dengan lemah lembut dan kasih sayang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Agnes Monica - Matahariku


[intro] D Bm E

F#m C#m D A
tertutup sudah pintu, pintu hatiku
F#m C#m D A
yang pernah dibuka waktu hanya untukmu
Bm A
kini kau pergi dari hidupku
Bm C#
ku harus relakanmu walau aku tak mau

F#m C#m D A
berjuta warna pelangi di dalam hati
F#m C#m D A
sejenak luluh bergeming menjauh pergi
Bm A
tak ada lagi cahaya suci
Bm C#
semua nada beranjak aku terdiam sepi


F#m C#m D A
dengarlah matahariku, suara tangisanku
Bm C#
ku bersedih karna panah cinta menusuk jantungku
F#m C#m D A
ucapkan matahariku puisi tentang hidupku
Bm C#
tentangku yang tak mampu menaklukkan waktu

F#m C#m D A
berjuta warna pelangi di dalam hati
F#m C#m D A
sejenak luluh bergeming menjauh pergi
Bm A
tak ada lagi cahaya suci
Bm C#
semua nada beranjak aku terdiam sepi

[interlude] D E A C#
D E A C#
D E


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

You Raise Me Up Chords and Lyrics


Intro: D#

D# G# D# Bb
When I am down and, oh my soul, so weary;
D# G# Bb
When troubles come and my heart burdened be;
Cm G# D#
Then, I am still and wait here in the silence,
G# Bb D#
Until you come and sit awhile with me.


Cm G# D# Bb
You raise me up, so I can stand on mountains;
Cm G# Bb
You raise me up, to walk on stormy seas;
Cm G# D# Cm
I am strong, when I am on your shoulders;
G# Bb D#
You raise me up: To more than I can be.


Instrumental : F Bb F C Dm Bb C Dm Bb F Dm Bb C F



F Bb F C
You raise me up, so I can stand on mountains;
Dm Bb C
You raise me up, to walk on stormy seas;
Dm Bb F Dm
I am strong, when I am on your shoulders;
Bb C F
You raise me up: To more than I can be.



F# B F# C#
You raise me up, so I can stand on mountains;
D#m B F# C#
You raise me up, to walk on stormy seas;
D#m B F# D#m
I am strong, when I am on your shoulders;
B C# B F#
You raise me up: To more than I can be.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS