SiaPaKah PeLapis Syafiq?

My photo
putrajaya, wilayah persekutuan putrajaya, Malaysia
Seorang ahli Peluru Emas.Seorang ex-Jenan 0105,seorang yang happy dan bakal menjalani hidup sebagai pendidik...suka berbicara seseatu secara telus dan hidup bersahaja bersama yang tersayang...

Bantlku Bukan Bantalmu....


Bantal adalah keperluan untuk tidur ..pelbagai kerenah kita lihat semasa tido dengan bantal.Mengapa terjadi begini??Setelah wat sikit research...kebanyakkannya pendapat telah digabung dan hasilnya.....

1)Memeluk Bantal

Mereka yg suka memeluk bantal biasanya berjiwa seni.Mereka mempunyai penghargaan yg tinggi terhadap lukisan,muzik dan satera.Perasaan mereka halus dan jiwa mereka romantik.Kadangkala ada yg boleh membaca peristiwa yg akan berlaku melalui mimpi.Mrk juga sgt prihatin terhadap kesusilaan.

2)Menggunakan Banyak Bantal

Mereka biasanya kurang kenyakinan.Dalam kehidupan seharian mereka memerlukan banyak pendamping.Mrk jarang membuat keputusan sendiri,sebaliknya mendapatkan pandangan orang lain.

3)Tidur Dengan Satu Bantal

Mrk bukan jenis mengada-ngada dan boleh menerima keadaan seadanya.Mrk juga membuat keputusan berdasarkan fikiran dan bukan nafsu semata-mata.

4)Meletakkan Bantal Di Bawah Kaki

Mrk mempunyai sifat kurang baik.Mrk jarang bergaul dgn org ramai,kaku dalam pergaulan. Ini menyebabkkan mrk cenderung bersifat egois.Mrk juga gemar menempuh jalan pintas utk mencapai cita2.Mrk tdk suka usaha.

5)Tidur tanpa Bantal

Mrk memiliki sifat percaya diri yg sangat tinggi.Kadangkala sifat percaya diri ini akhirnya akan membawa kepada sifat ego.

Anda dikategori yg mana?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hidup Ku SuSah.....


susahnya nak idup kn?
Knape?
nak kena pikir pasal exam la..duit lagi...umah sewa lagi...macam2 lagi...

tapi knape perlu mengeluh?
knape org lain relaks je?

Kita Over reacting ke?
kita xcukup baguz ke?

saya nak nasihat kt saya dan semua readers..
bila susah pandang la org di bawah kita tapi bila nak beramal...tgk la yabg lebih tinggi dari kita...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Rakan-rakan yang ku kasihi...




semangat setia kawan ku haran tetap utuh walaupun kita bakal hidup berasingan ..
namun ku harap..semua ini akan mengeratkan lagi persahabatan yang kita bina...

kawan bukan seorang dan bukan sebentar...
kawan adalah emas permata..
sekali ku dapat ku jaga..
kerana nilainya bertambah dan tidak akan turun..

ak bukan berkawan kerana harta,pangkat atau nama..
cukup sekadar apa yang kau ada..
kuterima semuanya..
tanpa mengenal siapa dirimu...

Frenzship 4 Life...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Camne nak pilih SAHABAT?


kawan,sahabat,teman...............apa semua nie??panggilan dan gelaran semata-mata ke?So, bagaimana nak cari seseorang yang layak dipanggil sahabat?Caranya mudah tapi rumit....

  1. Pilih orang yang mempunyai minat yang sama seperti anda supaya anda mempunyai persamaan tetapi jangan mengenepikan orang yang langsung tidak mempunyai persamaan dengan anda. Bersikap terbuka baik untuk anda.
  2. Ingatlah pada satu pedoman penting iaitu berlaku baik terhadap orang lain sebagaimana anda suka diperlakukan. Sekiranya anda menghormati orang lain, orang lain akan menghormati anda juga.
  3. Sedarlah bahawa tiada siapa yang sempurna, setiap orang mempunyai sifat-sifat aneh dan kecacatan, dan menerima kecacatan antara satu sama lain adalah kunci persahabatan yang baik.
  4. Hargai pendapat satu sama lain.
  5. Sedarlah bahawa kawan yang rapat sekalipun tidak dapat bersama 24 jam. Bina minat-minat yang lain dan jangan cemburu apabila kawan anda mempunyai minat-minat yang lain juga.
  6. Komunikasi sangat penting, kawan anda tidak boleh membaca fikiran anda. Sekiranya ada sesuatu yang menjejaskan persahabatan anda, beritahulah.
  7. Jangan biarkan faktor luaran seperti tekanan menjejaskan persahabatan anda. Kawan yang baik akan membenarkan anda melepaskan perasaan kepada mereka, tetapi jangan hanya mempergunakan mereka untuk melepaskan perasaan. Sebagai balasan anda sepatutnya bersedia untuk mendengar luahan perasaan mereka pula.
  8. Belajar daripada satu sama lain.
  9. Jangan mengata di belakang kawan anda.
  10. Pilih kata-kata anda dengan bijaksana kerana anda tidak boleh menariknya kembali.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Cara HenDak BerGauL....


Anda tidak pandai bergaul?BAGAIMANA NAK BERGAUL?

mengikut pendapat Dr.(insyaalaah) Muhammad Syafiq Firdaus, anda boleh selesaikan segala kerisauan anda dengan beberapa langkah mudah iaitu...

1. Hadapi kawan atau lawan dengan wajah yang tenang, gembira, sopan dan rela hati. Elak daripada menunjukkan sikap angkuh, sombong dan tinggi diri.

2. Jangan terlalu banyak menoleh ke mana-mana dan jangan terlampau tajam memandang orang lain.

3. Jangan biasakan diri banyak meludah atau berhingus di tempat awam, banyak menguap atau menggeliatkan badan.

4. Usahakan agar dudukmu itu kelihatan tenang, kata-kata selalu teratur, menjadi pendengar yang baik. Jika ada sesuatu yang melucukan lebih baik jika kamu diam saja.

5. Jangan bersikap pura-pura atau hipokrit sebab orng menyampah.

6. Elak daripada memberitahu sesiapa mengenai harta yang dimiliki kerana jika harta itu sedikit, orang akan memandangmu dengan kehinaan.

7. Jika berdebat, berpegang teguhlah kepada kesopanan dan jangan merendah-rendah kemampuan orang lain.

8. Jangan menjadikan harta lebih mulia daripada kehormatan diri.

9. Jika masuk ke majlis, berilah salam dan sentiasa merendah diri.

10. Jauhi daripada duduk dan bercakap-cakap di jalanan dan jika terpaksa sentiasalah menundukkan pandanganmu.

11. Jangan suka bergurau dengan cendekiawan dan orang yang kurang cerdik.

12. Jika banyak bergurau senda dalam sesuatu majlis, kerana terlupa atau lain-lain, berzikirlah sebelum meninggalkan majlis itu.

13. Yang penting jangan terlalu bongkak atau rasakan diri anda hebat kerana orang sebegini tidak akan dapat menerima orang lain atas dasar orang lain terlalu low standard dari dia.

klau cuba nasihat saya nie..may be in da future.lagi ramai orang akan berkawan dengan anda...insyaallah..


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Nak Kena Pindah...uhuhhuuuu


dah bertahun duk kat asrama....
skarang dah kena pindah...
kena cari rumah...tp sume mahal..pas2 nak kena masuk bln november nagn disember nie...


apa la nasib..
ada yang kena duk 9 orng pn ad...
mcmmn nak settle kan masalah ni..

sesiapa yang duk area kangar ni..
tolong la kami..
nak cari umah...huhuuhhuuuhhuhuuu

dalam rm350 sebulan
klau boleh 3 bilik..
nak masuk sewa dari disember 2009 sampai nov 2011..
slama 2 tahun..

klau blh dekat ngan kangar...
klau ada maklumat coment je kat blog nie...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

sajak ego gileeer...



maap kepada penyajak2 sekalian..anda xego..anda bguz n rock..hehehhehe jangan trase ye DBP...saje nak kongsi ilmu ego dalam penulisan sajak..klau ad rezeki blh wat lagu puisi untk sajak ni..mana tau blh menang juara lagu..hahahahaha

Penyakit Ego

Penyakit ego salah satu mazmumah
yang amat bahaya
Jika penyakit ini ada
pecah-belahkan sesama manusia
Dari penyakit ini suka marah-marah
dan keras kepala
Juga hasad dengki lahir
daripada sifat ego ini juga

Hasad dengki pula melahirkan
dendam kesumat sesama
Ada peluang sifat ini akan bertindak
merosakkan manusia
Lahirlah dendam-mendendam
dan balas-membalas sesama
Semakin haru-birulah masyarakat manusia dibuatnya

Penyakit ego jika ada kuasa menzalim pula
Jika menjadi pengikut tidak mahu mengikut kata
Lahirlah kata-mengata di belakang pengikut dan ketua
Semakin pecah-belah dan permusuhan sesama

Penyakit ego payah menerima kebenaran
dari orang lain
Pandangannya sahaja yang hendak minta diterima
Sekalipun pandangannya salah
namun mesti diterima
Orang lain mana boleh terima bulat-bulat
tanpa ada hujah-hujahnya

Penyakit ego payah hendak berkasih sayang sesama
Tidak ada kasih sayang persatuan
dan perpaduan tidak akan ada
Tidak ada kasih sayang tidak ada kerjasama
Kekuatan bangsa lemah
membangunkan kemajuan payah

Buanglah ego
ia penyakit masyarakat yang utama
Ego satu sama lain tidak boleh bekerjasama
Akibatnya hidup masyarakat yang nafsi-nafsi
jadi budaya
Ramai pun tidak guna
ia tidak akan jadi kekuatan bangsa

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sudah-sudah la Ego.....

Sifat kibir, sombong atau ego adalah penyakit paling besar di hati manusia. Tetapi ia tidak dianggap penyakit jiwa. Ia lebih terkenal sebagai sifat mazmumah. Orang tidak anggap sifat mazmumah seperti sombong atau ego itu sebagai penyakit jiwa walhal ia adalah penyakit jiwa yang paling bahaya.

Sombong ini sekurang-kurangnya ada tiga peringkat buruk atau jahatnya iaitu:

1. Apabila manusia sombong, ertinya dia mengambil sifat atau pakaian Tuhan yang tidak dibolehkan oleh Tuhan. Ada Hadis Qudsi yang menyatakan:

Maksudnya: "Kibir itu adalah selendang-Ku dan kemegahan adalah sarung-Ku. Barang siapa merampas salah satu darinya, Aku lemparkan dia ke Neraka Jahannam." (Riwayat Abu Daud)

Sifat Tuhan ada 99. Salah satunya ego. Sifat-sifat lain boleh kita mengambilnya terutama sifat Rahman dan Rahim. Tapi sifat yang satu ini hak mutlak Tuhan. Pakaian Raja segala raja. Siapa yang ada sifat ego, ertinya dia mengambil pakaian Raja segala raja.

Orang yang ada sifat ego, terutama yang menebal, sebenarnya dia mengaku dirinya Tuhan secara tidak langsung. Ini mazmumah besar selain kekufuran dan syirik. Bahkan dari ego boleh lahir syirik. Bagi orang yang masih sayang egonya, walaupun dia tidak mengaku dirinya Tuhan, secara tidak langsung dia pertuhankan dirinya. Ini merupakan dosa besar.

2. Sifat ego ini bukan dimulai oleh manusia tetapi dimulai oleh iblis laknatullah. Bahkan sifat ego adalah mazmumah yang pertama berlaku. Bukan manusia yang cetuskan tetapi iblis, makhluk yang paling dimusuhi oleh Tuhan. Mana ada makhluk yang lebih dimusuhi oleh Tuhan kecuali iblis. Musuh paling besar di sisi Tuhan ialah iblis. Seolah-olah dialah makhluk pertama yang mempertuhankan dirinya. Ini keburukan yang kedua. Jadi kalau ada orang yang masih simpan sifat ego, dibelai-belainya dan dijadikan senjata, ertinya dia mengikut iblis, bukan ikut Tuhan. Hadis menyebutkan:

Maksudnya: "Tidak akan masuk Syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi dari kesombongan." (Riwayat Muslim)

Begitulah marahnya Tuhan pada orang yang ego kerana dia mengikut iblis, tidak ikut Tuhan.

3. Sifat ego ini salah satu sifat mazmumah yang membawa dosa besar selepas kufur. Bahkan dari ego, seseorang itu boleh jadi kufur apabila ego itu sudah besar. Dari sifat ego ini melahirkan lebih banyak mazmumah-mazmumah yang lain. Dari satu mazmumah, beranak-anak mazmumah yang lain. Seolah-olah ego itu bukan buah lagi tetapi ia adalah pokok kejahatan dalam hati manusia, yang akan melahirkan buah-buah kejahatan, yang berduri, kelat dan beracun. Dari ego, lahirlah sifat pemarah, dendam, sifat keras hati dan susah terima kebenaran. Dari situ lahir penzaliman. Sudah berapa banyak sifat yang dilahirkan oleh ego, yang bukan sahaja merosakkan dirinya bahkan mengharu-birukan kehidupan, memecahbelahkan rumah tangga, masyarakat, antara etnik dengan etnik, bangsa dengan bangsa dan akhirnya mencetuskan peperangan.

Betapa bahayanya sifat kibir ini. Penyakit jiwa yang tidak dianggap penyakit jiwa oleh orang akal. Penyakit jiwa dari mazmumah, terutamanya kibir, menyebabkan hancurnya dunia, hancurnya pembangunan, pecah belah kaum dan kemuncaknya berlaku peperangan. Jadi sifat kibir ini seolah-olah pokok yang boleh melahirkan buah-buah yang lain. Buah besarnya ialah sifat pemarah, hasad dengki, keras hati dan payah hendak terima kebenaran. Betapalah kalau kebenaran itu datang dari orang di bawahnya.

Dari kibir, lahirlah pemarah. Orang yang pemarah ini, berani marah terang-terangan sebab waktu dia marah itu dia rasa dia besar. Emak ayah yang bersifat ego, dia marah anak-anaknya secara terang-terangan. Anak yang ego, dia menyimpan marahnya. Untuk melepaskannya, tidak berani kerana emak dan ayahnya di depannya. Dia menyimpan dendam.

Begitu juga bos di pejabat. Dia akan ledakkan kemarahannya kepada staf-stafnya di pejabat. Pekerja yang tidak bersalah pun jadi susah hati walaupun bos hanya memarahi pekerja yang bersalah. Haru-biru dibuatnya. Tetapi kalau pemarah itu berlaku pada pekerjanya, dia tidak lahirkan pemarahnya sebab bos ada di depannya. Dia simpan dan berdendam. Dendam yang disimpan itulah merupakan bom jangka yang bila ada peluang akan diledakkan. Contohnya waktu bos berjalan di tempat sunyi, dia tembak bos. Lambat dia hendak melepaskan kemarahan itu tetapi sekali dia lepaskan, bahaya.

Demikianlah juga kalau dia pemimpin, dia boleh marah rakyatnya. Waktu itu, rakyat tidak berani melepaskan kemarahannya. Marah itu disimpan. Jangka panjang, berlakulah jenayah. Dia akan mengata-ngata pemimpin itu di belakangnya. Dia bermusuh dengan orang yang mengikut pemimpin itu. Dia lakukan sabotaj, vandalisme dan bermacam-macam perkara pada mereka. Kesan dari marah yang tidak dapat dilepaskan waktu itu, disimpan dan dalam jangka masa yang lama, ramai masyarakat yang haru-biru bila kemarahan itu dilepaskan.

Orang yang memiliki sifat ego; sama ada pemimpin, bos pejabat atau emak ayah; dia suka menzalimi. Kalau anak-anak atau pengikut pula ego, dia payah hendak taat. Kalau dia pemimpin, dia akan berlaku zalim. Kalau dia pengikut, dia tidak boleh taat. Inilah kesan dari ego.

Selain itu, kesan dari ego ialah tidak boleh menerima kalau orang lebih darinya. Terutama kalau sama-sama sekampung, sekelas, sejemaah, setempat kerja atau sebagainya. Tidak boleh orang melebihinya. Tidak boleh orang lebih kaya, lebih pandai, dia akan hasad dengki. Bila datang hasad dengki, dia akan fitnah orang itu, dia akan upah orang untuk menganiaya orang itu. Itulah kesan dari sifat ego.

Betapalah kalau sifat ego ini dimiliki oleh penguasa besar. Dia tengok bangsa-bangsa lain itu seperti tikus-tikus sahaja. Dia singa atau harimau. Dia akan serang sana dan serang sini. Tetapi bagi negara lemah yang diserang, yang rakyatnya lemah, dia tidak buat begitu tetapi dendam kesumatnya mendalam. Apabila jumpa orang-orang dari negara penguasa itu, dia akan bunuh. Maka tidak tidur malamlah 'singa' yang ego kerana 'tikus-tikus' yang ego.

Masing-masing melepaskan sifat egonya dengan cara masing-masing. Yang lemah secara lemah, yang militan secara militan. Isteri ada caranya sendiri, suami ada cara sendiri, anak-anak pun ada cara sendiri untuk melepaskan ego. Tidakkah haru-biru dunia? Akhirnya bila semua sudah ego, orang besar susah, orang kecil susah, ulama susah, orang bodoh susah, kerajaan susah dan rakyat pun susah.

Inilah kesan dari mengambil pakaian Tuhan. Kesan dari menjadi pengikut iblis bukan pengikut Tuhan. Lahirlah pemarah, pendendam, sakit hati, tidak taat. Rupanya ego ini adalah penyakit jiwa yang jadi punca kerosakan. Tapi orang tidak ambil berat tentang hal ini. Orang mengambil berat sakit jiwa yang membawa kepada penagihan dadah. Tapi itu kecil sebab ia tidak membawa kepada peperangan. Berlakukah dalam sejarah, pesakit jiwa yang menagih dadah itu berperang? Tetapi kerana sakit jiwa yang bersifat mazmumah, disebabkan sifat ego berlaku haru-biru dalam parti politik, dalam keluarga, dalam jemaah, dalam masyarakat dan dalam negara.

Apakah tempat pemulihan ego sudah diwujudkan sebagaimana tempat pemulihan penagih dadah? Sepatutnya ada pusat pemulihan ego kerana ia lebih bahaya dari penagihan dadah. Tetapi kalaupun ada pusat pemulihan ego, siapa yang hendak merawat penyakit ego itu? Semua orang ada ego. Mana ada orang yang tidak mempunyai sifat ego. Pendakwah pun ego. Yang hendak baiki ego pun sama-sama ego. Bertambah besarlah ego itu. Penagih dadah itu boleh dibuat pusat pemulihan kerana ada orang yang tidak terlibat dengan penagihan dadah. Jadi mereka boleh merawat penagih dadah.

Dunia hancur kerana sifat ego. Ada orang sayang hendak membuang egonya. Dia rasa terhibur dengan egonya. Kalau dia bos, bolehlah dia gertak-gertak pekerjanya. Kalau dia pemimpin, senanglah hendak gertak pengikut. Kalau ibu bapa, senang hendak gertak anak-anaknya. Kalau dia kawan, senanglah hendak perli kawan. Sesetengah orang menganggap ego itu perlu dibela. Sebab dia fikir, semua orang sudah ego, takkan dia tidak boleh ego. Nanti dia kena perli, kena zalimi, kena aniaya, kena marah. Maka baginya senjata ego itu penting.

Begitulah bahayanya sifat ego kepada kehidupan manusia. Orang yang ego bukan sahaja memakai pakaian Tuhan, tetapi dia juga menjadi pengikut iblis. Dari sifat ego itulah lahirnya berbagai-bagai mazmumah lain yang mengharu-birukan kehidupan manusia.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KOranG Tau x KoranG EgO?


nape kena EGO? lebih baik modenas je..hahahahhahaha dah lama x update blog ni...ms amat buzy..pelbagai halangan datang..kena block la..amali lagi..Namun semua 2 alasan je sebab ego xnak ngaku salah...kali ni saya nak kongsi tanda-tanda EGO.......

mcmmn nak tau kita EGO?
Sedikit sangat orang yang memiliki sifat ego, yang dia menyedari bahawa dirinya memiliki sifat keji tersebut. Natijah tidak menyedari adanya ego itulah maka tercetus berbagai perselisihan dan sengketa di dalam masyarakat. Ini berpunca kerana masing-masing diri dengan sifat ego tersebut bertembung dengan orang lain yang juga memiliki sifat yang sama. Dalam Keadaan mereka sama-sama pula tidak menyedari memiliki sifat ego.

Untuk mengetahui samada memiliki sifat ego atau tidak maka perlulah disuluh dengan ilmunya. Ilmu yang menjelaskan tentang ciri-ciri ego tersebut. Namun begitu bukanlah mudah untuk membuang sifat ego itu biarpun sudah mengetahui ciri-cirinya. Kerana ego adalah sifat keji pada batin. Ego adalah salah satu mazmumah yang bersarang di hati. Sebarang mazmumah bukan mudah hendak dikikis atau dipadamkan. Mazmumah tidak seperti penyakit lahiriah yang mudah diubat. Doktor malah doktor pakar memang bersedia merawat penyakit lahiriah. Penyakit batin atau mazmumah hanya boleh dirawat oleh mursyid yang benar-benar arif. Mursyid inilah yang sangat sukar ditemui. Betapalah pula manusia kini sudah tidak peduli dan tidak berminat untuk mengubati penyakit batin.

Sifat ego adalah penyakit batin. Ianya adalah abstrak atau maknawiyah, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Namun tetap dapat dikesan melalui tanda-tanda lahiriah pada sikap seseorang itu. Atau dengan kata lain, sifat ego itu ada manifestasi atau implikasinya. Berdasarkan sikap dan tanda-tanda yang terserlah itulah dapat mengenali seseorang itu memiliki sifat ego. Di antara ciri-ciri ego itu adalah seperti berikut :-

1)Menolak Tuhan. Inilah peringkat paling tinggi keegoan manusia.

2)Tidak mahu mengakui akan kewujudan Tuhan ini yang menjadikan mereka berada di dalam kekufuran.

3)Menolak kebenaran. Biarpun terdapat golongan yang mengakui kewujudan Tuhan namun mereka yang salah faham akan keliru tentang Tuhan turut meletakkan diri mereka di dalam kekufuran. Turut berada di dalam kategori ini ialah mereka yang menolak kerasulan Nabi Muhammad SAW. Terdapat pula yang mengakui Allah SWT dan kerasulan Nabi Muhammad, namun mereka menolak kebenaran ajaran Allah SWT dan Rasulullah SAW. Mereka yang seumpama ini boleh jatuh kepada murtad atau kufur. Penolakan atas dasar lemah iman dan tidak boleh melawan tuntutan nafsu, syaitan dan kepentingan dunia maka kedudukan mereka sebagai zalim. Andainya berpunca dari kejahilan, namun tidak terlepas juga sebagai mereka yang ego tinggi yang dihukumkan sebagai fasik.
Golongan ini pula sangat meremehkan dosa pahala dan tidak suka memperkatakannya. Apa sahaja yang dibuat tidak mahu dikaitkan dengan persoalan dosa pahala atau halal haram. Keegoan mereka ini seolah-olah mahu bebas. Tidak mahu adanya sebarang keterikatan dengan hukum Allah SWT. Begitu juga dalam kontek kekuasaan Allah SWT, mereka tidak mahu mengaitkan sesuatu peristiwa atau perkara itu dengan bukti kekuasaan allah SWT yang Maha Kuasa. Sesuatu kejadian samada kejayaan, kegagalan mahupun musibah pada mereka lebih nampak kepada sebab atau faktor kejadian tersebut. Dalam soal usaha ikhtiar, mungkin juga boleh diterima sebagai faktor sebab yang terhasilnya sesuatu yang hakikatnya dengan izin Allah SWT. Apa yang anehnya sebagai memperlihatkan ego adalah bencana alam seperti gempa bumi, banjir, kemarau, jerebu, tanah runtuh yang sifatnya tidak ada campur tangan manusia, pun tidak mahu disandarkan kepada kekuasaan Allah SWT. Lantas dengan cepat mereka mengatakan itu semua adalah lumrah alam atau perkara biasa.

4)Tidak mahu menerima dari orang atau pihak lain. Seolah-olah merasa rendah atau tercabar atau terhina andainya kebenaran itu keluar dari mulut orang lain. Lebih-lebih lagi sekiranya sesuatu yang benar itu datangnya daripada orang bawahannya atau orang yang dianggap status sosialnya lebih rendah.

5)Ego juga dapat dilihat bilamana seringkali menzalimi orang lain apabila seseorang itu memiliki kuasa. Dia akan gunakan kuasa itu bukan sebagai amanah atau tanggungjawab tetapi sebagai peluang untuk menindas atau mendatangkan kesusahan kepada orang lain. Andainya roda pusingan kehidupan menjadikan gilirannya pula berada di bawah atau menjadi pengikut, ketika itu dia akan menjadi orang yang paling sukar untuk taat setia kepada pihak atasannya. Egonya itu membuatkan dia menjadi amat sukar untuk tunduk kepada peraturan dan perintah ketuanya.

6)Sering sahaja bercekak pinggang sebagai gambaran membesar diri. Sifat egonya itu terzahir dalam perbuatan bercekak pinggang biarpun tanpa disedarinya.

7)Payah hendak bertegur sapa kecuali kalau orang lain mendahuluinya. Dia merasakan tidak layak untuk menghormati orang lain seolah-olah orang lain yang patut menghormati dirinya.

7)Isi perbualan atau percakapannya sering saja melebihkan diri biarpun dalam nada tutur kata yang lunak. Apatah lagi bila ada peluang bercakap besar dan lantang.
Selalu berwajah serius dan masam. Ditambah pula dengan sikap yang kurang mesra.

9)Sangat memilih kawan terutamanya di kalangan orang yang setaraf sahaja. Kadang-kadang lebih suka berada di tengah-tengah orang yang lebih rendah bukan kerana merendah diri tetapi mengharapkan agar dirinya kelihatan lebih menonjol. Dan begitulah sebaliknya cuba mengelak berkawan dengan orang yang lebih atas kerana tidak mahu kelihatan dirinya rendah.

10)Sangat mudah tercabar oleh kebaikan orang lain. Apatah lagi apabila dicabar maka sangat tidak dapat menguasai emosi. Mudahnya tercabar itu samada akan memberi tindak-balas atau terus merajuk dan membawa hati.

11)Mudah menjadi marah terutamanya kalau orang lain yang membuat silap, lebih-lebih lagi kalau kesilapan itu tertimpa ke atas dirinya.
Kalau dia terbukti bersalah sangat sukar untuk meminta maaf. Dan apabila orang lain yang bersalah pula sangat sukar memaafkan.

12)Tidak boleh ditegur atau tidak mahu menerima teguran. Teguran boleh menyebabkan dia sakit hati malah timbul dendam terhadap orang yang menegurnya.

13)Sangat suka dipuji malah sentiasa menunggu-nunggu sahaja akan pujian orang kepadanya. Kalau dia mendengar pujian terhadap orang lain di hadapannya maka timbul sakit hati kepada orang yang memuji itu dan sakit hati kepada orang yang dipujinya.

14)Sangat suka berbahas. Dalam perbahasan pula sering meninggikan suara. Berbahas pula bukan hendak mencari kebenaran tetapi hendakkan kemenangan walaupun salah.


Kesan sifat ego ini sangat merbahaya dan dahsyat. Lihat sahajalah Firaun, Namrud dan Hamman, kerana egolah mereka sanggup menderhakai Tuhan. Bahkan sanggup mati di dalam kekufuran. Biarpun berbagai bencana Tuhan datangkan sebagai amaran dan ancaman, semuanya tidak menjadi pengajaran, iktibar dan ingatan. Apalah ertinya mempertahankan ‘kenikmatan’ ego itu sedangkan menanggung seksa dan laknat Allah SWT.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ku ingin Kenali Bahasa GaNu


maghi blaja bahase ganu.....salah silap harap maap..

Kaly arung - Sekaligus
Air geh - Air berkabonat
Jauh sapok - Teramatlah jauhnya
Panah terik - Panas yang teramat sangat
Comel lote - Comel yang amat

Ija naung - Hijau kehijauan
Sejuk ketto - Sejuk yg sangat²
Itang letting - Tersangatlah hitamnya
Punoh jahnang - Rosak
Gura bewok - Gurauan yang menyebabkan pergaduhan
Taik ayang muna - Tahi ayam candu!
Kona lepe - Kona lipat
Kelecat - Terpelanting
Nakuk paik - Penakut yang amat tinggi
Lonjong - Tinggi sangat
Tinggi nya-yuk - Sama macam di atas
Masing pekkok - Teramat masin
Nipih nayyang - Sangat nipis
Maknga - Cuai
Babeil - Degil (tak tau nak eja camne)
Jabir / supek - Plastic bag
Supek Ngok ngark - Beg plastik merah
Koghok - Tengkorak
Kehek - Muntahkan semula
Puahsang - Boring
Meppeh - Tak larat
Kepeh blepeng - Sangat kempis
Lapo peruk - Lapar
Ngatuk mate - Mengantuk
Bodo dooh lalu - Bodo lebih²
Ko-rok keghing nggoh - Tengkorak yg sudah kering (macam mengata/mengumpat)
Kelecak baghak - Terpelanting
Kerek tlage - Konkrit mengepung telage
Takdok aghoh - Habis ikhtiar
Khapoh - Lapik dua ( contoh Sandwich )
Penuh nembok - Penuh sampai melimpah
Gemol debbok - Gemuk
Kuruh kering - Sangat kurus
Botok licing - Botak licin
Jalang kecok - Jalan terhincut²
Gege - Bising
Suke glekek - Ketawe melekek
Sejuk ketor - Terketar-ketar sampai bergegar
Manih leting - Sangat manis
Dulli mung - Tak ambil peduli
Musing ketang caghi - Cari merata-rata
Dok orok cetong - Letih/tidak terdaya
Bapok gong - Sangat besar
Gong - sombong
Srupe tule / supatula - Serupa saja
Beghak nanang - Sangat berat
Ringang lepung - Sangat ringan
Ketik nnyamuk - Digigit nyamuk
Makang kkucing - Dimakan kucing
Kattok wong - Katak dalam longkang (siap ada sounf effect tu)
Dok tahu starang - Tak tahu pun
Busuk kohong - Busuk gile
Serabuk wehh - Ungkapan ketika diganggu
Ape ke jadah - Apa hal
Apah nyor - Hampas kelapa
Anguh letong - Sangat hangus
Bata golek - Boaster / bantal peluk
Bronok - Sejenis kuih yang diperbuat daripada sagu
Boloq woq - Serabut
Bahang - Pukul kan!
Bluahh - Comot
Ceekiik - Cubit-cubitan
Dokdang - Tak sempat
Iiising - Gila dooo
Ikang aye - Ikan tongkol
Tunggu betor - Tunggu sekejap
Kupik - Kedekut
Lembek - Tilam
Lambur - Beranda/balkoni
Meroh merang - Merah sangat
Musing ligak - Berpusing2
Musing ketang - Berpusing2
Nye-nyeh - Mengada-ngada
Nebeng - Belagak
Nisang - Gula Melaka
Skekk - Sedikit
Sejik - Masjid
Sekut merri - Biskut merrie
Se’eh peruk - Kenyang sangat
Sorok - Drawer
Tawor hebbe - Tawar
Tohok - Buang
Senyak tupah - Senyap sunyi
Tinggi sayuk - Sangat2 tinggi
Beso jalo - Sudah besar(orang)
Kecik tuik - Kecil sangat2
Bising bango - Bising sangat
huduh sepang - Hodoh
Sepang ko’ - Hodoh sangat2
Tupul glebek - Tumpul (macam pisau)
Patoh riok - Patah (tangan)
Pendek kettok - Pendek
Gelak kattok - Gelap gelita
Kuning siyor - Kuning
Buruk leppok - Sangat Buruk
Toho leppeh - Air yang cetek
Wohhulu - Bahulu
Tubek - Keluar
Panah ketik - Panas yang teramat
Paik nepang - Pahit yang amat2
Kuba balo - Kerbau yang ada wana perang2
Beng ikang - Van @lori yg bawa ikan
Mmunoh - Merosakkan
Kenayak - Khianat
Ngate riti - Bersepah
Lokkk - Biarkan
Sek Barak - Orang kelantan
Netting - Lompat
Senyak Tupah – Senyap sunyi
Glenyar - Gatal
Lengoh Keng - Letih Rahang

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Renungkan/lihatlah betapa sayangnya kita pada mereka.....


Pernahkah anda menatap orang-orang
yang anda sayang saat mereka sedang tidur?


Kalau belum, cubalah sekali saja menatap
mereka saat sedang tidur.


Saat itu yang tampak adalah ekspresi paling

wajar dan paling jujur dari seseorang.



Seorang artis yang ketika di panggung

begitu cantik dan gemerlap pun

akan tampak polos dan jauh

berbeza jika ia sedang tidur.



Orang paling kejam di dunia pun

jika ia sudah tidur tak akan tampak wajah bengisnya.



Perhatikanlah ayah anda

saat beliau sedang tidur.

Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat

dan gagah itu kini semakin tua dan lemah,

betapa rambut-rambut putih

mulai menghiasi kepalanya,

betapa kerut merut mulai terpahat di wajahnya.

Orang inilah yang tiap hari bekerja keras

untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya.

Orang inilah, rela melakukan apa saja asal

perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.



Sekarang, beralihlah. ...

Lihatlah ibu anda....

Hmm...kulitnya mulai keriput dan tangan

yang dulu halus membelai- belai

tubuh bayi kita itu kini kasar kerana

menempuhi kehidupan yang mencabar demi kita.

Orang inilah yang tiap hari

menguruskan keperluan kita.

Orang inilah yang paling rajin mengingatkan dan

membebeli kita semata- mata

kerana rasa kasih dan sayang,

dan sayangnya, itu sering kita salah ertikan.



Cubalah menatap wajah orang-orang

yang kita cintai..sayangi itu...

Ayah, Ibu, Suami,

Isteri, Kakak, Adik, Anak, Sahabat,

Semuanya...



Rasakanlah sensasi yang timbul sesudahnya.

Rasakanlah energi cinta yang mengalir

perlahan-lahan

saat menatap wajah mereka yang terlelap itu.

Rasakanlah getaran cinta yang mengalir

deras ketika mengingat betapa

banyaknya pengorbanan yang telah

dilakukan orang-orang itu untuk

kebahagiaan anda. Pengorbanan yang kadang-kadang tertutupi oleh

salah faham kecil yang entah kenapa selalu saja nampak besar.



Secara ajaib Tuhan mengatur agar

pengorbanan itu akan tampak lagi

melalui wajah-wajah jujur mereka

saat sedang tidur.

Pengorbanan yang kadang melelahkan

serta memenatkan mereka

namun enggan mereka ungkapkan.

Dan ekspresi wajah ketika tidur pun

membantu untuk mengungkap segalanya.

Tanpa kata, tanpa suara dia

berkata... "betapa lelahnya..penatnya aku hari ini".

Dan penyebab lelah dan penat itu?

Untuk siapa dia berpenat lelah

Tak lain adalah

KITA.....



Suami yang bekerja keras mencari nafkah,

isteri yang bekerja keras mengurus dan

mendidik anak, juga rumah.

Kakak, adik, anak, dan sahabat yang

telah menemani hari-hari suka dan duka

bersama kita.



Resapilah kenangan-kenangan manis dan

pahit yang pernah terjadi dengan

menatap wajah-wajah mereka.

Rasakanlah betapa kebahagiaan dan

rasa terharu seketika menerpa jika

mengingat itu semua.



Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika

esok mereka "orang-orang terkasih itu"

tak lagi membuka matanya,

untuk selamanya ... "

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ku ingin Kenali Bahasa NoGoRi


Dok Cari2 Den Jumpala SKit Loghat Nogori ni. Den Jugak Bukan Orang Nogori. Orang2 Nogori Ajar La Den Yo.

SUKI = cukup
cth ayat : ayam tu kalau suki makan eh..sihat la dehhh

GHOSAN = basi
cth ayat : lauk ayam nia kok buh dlm poti sojuk..tahan la deh. kok bia yo kek luar..ghosannn deh

Melangsit = tido yg bersungguh
cth ayat : ekau ni kan, melangsit yo kojo kau. cubo2la poie motong gotah

Senugheh : senonoh
cth ayat : ekau ni tak senugheh boto lah. den lompang kang!

Chemat = rotan
cth ayat = budak dogey ni cemat yo hukum eh. tak mau di koba org..

Bogik = dogei mak amek

hobin - ho-bin : pukul atau belasah
ekau hobin yo muko dio tuh!

kitai - ki-tai : mengibas atau merenjis (badan dan selalu nya utk kucing)
kucing tuh lopeh dimandi an memang gomar mengitai an badan eh

pelaih - pe-la-ih : endah atau amik tau
bukan dio nak pelaih an apo yg den cakap!

tetoyek - te-to-yek : mcm lebihan terutama bg rendang
banyak boto tetoyek ghondang nie

ghemah - ghe-mah : saki baki nasi yg bertaburan lps makan
apo la makan cam tuh... bersepah ghemah

ontok-ontok : diam-diam
heh, duduk lah ontok-ontok sikit

mendoda - men-do-da : terlalu kuat
sampai mendoda bunyi eh dio bukak lagu tuh!

lelan - le-lan : cuai
lain kali bawak keto, jgnlah lelan... bahayo

menteneng - men-te-neng : besar, boroi etc
menteneng poghot dan lopeh makan lomang nie

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ku ingin Kenali Bahasa KedaH


Kedah (
قدح )
Negeri Kedah Darulaman adalah sebuah negeri dalam Malaysia yang terletak di Utara Semenanjung Malaysia.Negeri Kedah juga dikenali oleh masyarakat Malaysia sebagai Negeri Jelapang Padi.Kali ini kita akan berkongsi sesuatu yang menarik mengenai negeri Kedah, iaitu loghatnya.Kita akan berkongsi tentang perkataan-perkataan yang unik dan mungkin anda sendiri tidak pernah dengar atau menggunakannya.



Perkataan :
Ghonot
Sebutan :
[ gho.not ]
Maksud :
menundukkan badan sedikit ketika melalui dibwah sesuatu
Contoh :
Mat, hang ghonot sikit lalu bawah rumah tu,nanti tak pasai benjoi pala.



Perkataan : Ghupin
Sebutan :
[ ghu.pin ]
Maksud :
kesan luka yang kering yang meninggalkan lapisan-lapisan yang tidak sekata
Contoh :
Elok dah ghupin kat lutut hang tu,jangan dok usi
k nanti bedarah pulak.



Perkataan : Ghunaih/Krunaih
Sebutan :
[ ghu.naih]
Maksud :
mencungkil,mengupil
Contoh :
La, ghupin hang tu jangan dok ghunaih la bila nak elok kalau dok ghunaih.




Perkataan :Meghelop
Sebutan :
[ me.ghe.lop ]
Maksud :
waktu senja @ hari bertukar menjadi malam
Contoh :
Isk, budak-budak ni kalau main bola tak ingat apa dah, sampai meghelop tak balik-balik lagi!dah,dah pi balik.



Perkataan : Ghona-Ghoni
Sebutan :
[ gho.na.gho.ni ]
Maksud :
warna-warni
Contoh :
hang jangan duk buat pelik la pi pekan pakai baju ghona-ghoni, huduh aih.



Perkataan : Ghuyup
Sebutan :
[ ghu.yup]
Maksud :
lesap/hilang
Contoh :
aku pakai selipar Nike p smayang Jumaat, turun-turun masjid ghuyup p selipar aku.



Perkataan : Seneghih/Seneghaih
Sebutan :
[ se.ne.gheh. ] [ se.ne.ghaih ]
Maksud :
bergeser
Contoh :
Bodo bawak gheta jeneh apa dok seneghih dinding
ikut dan ni.


Perkataan : Ikut dan
Sebutan :
[ ee.kot.dan]
Maksud :
tidak tertib,memandai-mandai
Contoh :
Ikut dan hang ja nak pi ka tak pi, ingat skolah Tok Ayah hang ka?




Perkataan : Ghosek/Perosek
Sebutan :
[ gho.sek ]
Maksud :
menyelongkar
Contoh :
Alan, hang dok ghosek laci aku buat apa, aku tak ambik kunci moto hang aih.



Perkataan : beghetoh
Sebutan :
[ be.ghe.toh]
Maksud :
berlanggar,berlaga
Contoh :
kaki Adi bengkak apabila terbeghetoh dengan Hamzah ketika main futsal.



Perkataan : Belemoih
Sebutan :
[ be.le.moih ]
Maksud :
comot
Contoh :
Hang tengok awek tu...belemoih gila...


Perkataan : Kelepiaq
Sebutan :
[ ke.le.piaq]
Maksud :
menggelupur
Contoh :
payah sungguh la lembu ni, kelepiaq kuat


Perkataan : pungkoq
Sebutan :
[ pung.koq]
Maksud :
punggung,buntut
Contoh :
Pak Aji, hang ni pasaipa dok raba pungkoq aku ni?


Perkataan : Pegheluih
Sebutan :
[ pe.ghe.luih ]
Maksud :
terjerumus,terjatuh,termasuk
Contoh :
Kesian Jibin, kaki dia tepegheluih dalam lubang jamban masa berak tatsat.


Perkataan : Tatsat
Sebutan :
[ tat.sat ]
Maksud :
sebentar tadi,tadi
Contoh :
Ish, pi mana pulak dia ni tatsat dok adang tang sini.


Perkataan : Tang
Sebutan :
[tang]
Maksud :
di
Contoh :
Gheta hang parking tang mana?




Perkataan : Celuih
Sebutan :
[ ce.luih ]
Maksud :
muat,padan
Contoh :
Ish tak celuih la aku kasut ni, kasut hang kecik sangat
.



Perkataan : Segan
Sebutan :
[ se.gan ]
Maksud :
malas,malu
Contoh :
Segan gila nak basuh baju ni,banyak gila



Perkataan : Kawaq
Sebutan :
[ ka.waq ]
Maksud :
pencuri,penyamun
Contoh :
Babi betoi, semalam rumah aku kawaq masuk , habih barang dia balaih.



Perkataan : Belahak
Sebutan :
[ be.la.hak]
Maksud :
sendawa
Contoh :
Perangai beliau yang belahak setelah selesai makan itu tidak disenangi rakan-rakan.


Perkataan : dan-dan
Sebutan :
[ dan.dan]
Maksud :
serta merta
Contoh :
tudia tak dan-dan dah,dok la sat, baru nak isap rokok ni.




Perkataan : Balaih
Sebutan :
[ ba.laih ]
Maksud :
curi
Contoh :
Ikhwan dipukul hingga pengsan sebab dia yang balaih handset budak-budak junior.



Perkataan : Melewaq
Sebutan :
[ me.lay.waq ]
Maksud :
merayau
Contoh :
hang ni tak reti duk rumah ka,melewaq ja kerja, hang tolong aku baguih.



Perkataan : Awat ?
Sebutan :
[ aaa.wat. ]
Maksud :
kenapa,mengapa
Contoh :
awat hang tak habaq awai-awai kalau tidak dan aku pi sana



Perkataan : Habaq
Sebutan :
[ ha.baq ]
Maksud :
beritahu,khabarkan
Contoh :
mana nak pi tau, dia tak habaq apa pon



Perkataan : Dan
Sebutan :
[ dan ]
Maksud :
sempat
Contoh :
mintak maaf la, haritu kenduri rumah hang tak dan nak pi, aku kena p rumah sepupu aku kat Yan.


Perkataan : Landoq
Sebutan :
[ lan.doq ]
Maksud :
kendur
Contoh :
penyidai ni landoq dah,esok tolong pecekang sat.



Perkataan : lohoq
Sebutan :
[ lo.hoq]
Maksud :
Zuhur
Contoh :
Sabaq la, takkan tengah hari ghembang ni jugak nak p.Lepaih Lohoq elok la



Perkataan : meghi
Sebutan :
[ me.ghi]
Maksud :
besar dan longgar
Contoh :
getah seluaq Zaki telah pon meghi kerana terlalu lama dipakainya sejak dari tingkatan 3 lagi sehingga sekarang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

LuaHkan Cinta meLalui Bahasa IndaH


Jangan biarkan pasangan anda bosan dgn kalimah aku cinta pada mu atau i love u.. mari luahkan cinta melalui pelbagai bahasa...

1. Afrikaans - Ek is lief vir jou
2. Albanian - te dua
3. Alentejano (Portugal) - Gosto De Ti, Porra!
4. Alsacien (Elsass) - Ich hoan dich gear
5. Amharic (Aethio.) - Afekrishalehou
6. Arabic - Ana Ahebak / Ana Bahibak
7. Armenian - yes kez shat em siroom
8. Assamese - Moi tomak bhal pau
9. Assyr - Az tha hijthmekem
10. Bahasa Malayu (Malaysia) - Saya cinta mu
11. Bambara - M’bi fe
12. Bangla - Ami tomakay bala basi
13. Bangladeschi - Ami tomake walobashi
14. Basque - Nere maitea
15. Batak - Holong rohangku di ho
16. Bavarian - tuI mog di
17. Belarusian - Ya tabe kahayu
18. Bengali - Ami tomake bhalobashi
19. Berber - Lakh tirikh
20. Bicol - Namumutan ta ka
21. Bisaya - Nahigugma ako kanimo
22. Bolivian Quechua - Qanta munani
23. Bosnian - Ja te volim (formally) or volim-te Turkish seni seviyorum
24. Bulgarian - As te obicham
25. Bulgarian - Obicham te
26. Burmese - chit pa de
27. Cambodian (to the female) - bon saleng oun
28. Cambodian (to the male) - oun saleng bon
29. Canadian French - Je t’adore (”I love you”)
30. Canadian French - Je t’aime (”I like you”)
31. Catalan - T’estim (mallorcan)
32. Cebuano - Gihigugma ko ikaw
33. Chamoru (or Chamorro) - Hu guaiya hao
34. Cherokee - Tsi ge yu i
35. Cheyenne - Ne mohotatse
36. Chichewa - Ndimakukonda
37. Chickasaw - Chiholloli (first ‘i’ nasalized)
38. Chinese - Ngo oi ney a (Cantonese)
39. Chinese - Wuo ai nee (Mandarin)
40. Corsican - Ti tengu cara (to female)
41. Corsican - Ti tengu caru (to male)
42. Creol - Mi aime jou
43. Croatian - Volim te (used in common speech)
44. Czech - Miluji Te
45. Danish - Jeg elsker dig
46. Dutch - Ik hou van jou
47. Dutch - Jeg elsker dig
48. Ecuador Quechua - Canda munani
49. English - I love thee (used only in Christian context)
50. English - I love you
51. Eskimo - Nagligivaget
52. Esperanto - Mi amas vim
53. Estonian - Ma armastan sind / Mina armastan sind (formal)
54. Ethiopia - afekereshe alhu
55. Faroese - Eg elski teg
56. Farsi - Tora dost daram
57. Filipino - Mahal ka ta
58. Finnish (Minä) rakastan sinua
59. Flemish (Ghent) - ‘k’ou van ui
60. French (formal) - Je vous aime
61. Friesian - Ik hald fan dei
62. Gaelic - Tá mé i ngrá leat
63. Galician - Querote (or) Amote
64. Georgian - Miquar shen
65. German - Ich liebe Dich
66. Ghanaian - Me dor wo
67. Greek - agapo se
68. Greek - S’agapo
69. Greenlandic - Asavakit
70. Gronings - Ik hol van die
71. Gujarati - oo tane prem karu chu
72. Hausa - Ina sonki
73. Hawaiian - Aloha au ia`oe
74. Hebrew - Ani ohevet ota
75. Hiligaynon - Guina higugma ko ikaw
76. Hindi - Main tumsey pyaar karta hoon / Maine Pyar Kiya
77. Hmong - Kuv hlub koj
78. Hokkien - Wa ai lu
79. Hopi - Nu’ umi unangwa’ta
80. Hungarian - Szeretlek te’ged
81. Icelandic - Eg elska thig
82. Ilocano - Ay ayating ka
83. Indi - Mai Tujhe Pyaar Kartha Ho
84. Indonesian/Malaysian - Saya cinta padamu
85. Inuit - Negligevapse
86. Iranian - Mahn doostaht doh-rahm
87. Irish - taim i’ ngra leat
88. Italian - Ti amo/Ti voglio bene
89. Japanese - Anata wa, dai suki desu
90. Javanese (formal) - Kulo tresno marang panjenengan
91. Javanese (informal) - aku terno kowe
92. Kannada - Naanu ninna preetisuttene
93. Kapampangan - Kaluguran daka
94. Kenya (Kalenjin) - Achamin
95. Kenya (Kiswahili) - Ninakupenda
96. Kikongo - Mono ke zola nge (mono ke’ zola nge’)
97. Kiswahili - Nakupenda
98. Konkani - Tu magel moga cho
99. Korean - SA LANG HAE / Na No Sa Lan Hei
100. Kurdish - Khoshtm Auyt
101. Laos - Chanrackkun
102. Latin - Te amo
103. Latvian - Es mîlu Tevi
104. Lebanese - Bahibak
105. Lingala - Nalingi yo
106. Lithuanian - As Myliu Tave
107. Lojban - mi do prami
108. Luo - Aheri
109. Luxembourgeois - Ech hun dech gäer
110. Macedonian - Jas Te Sakam
111. Madrid - lingo Me molas, tronca

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ku ingin Kenali Bahasa KLate


Assalamualaikum, dalam blog saya pada hari ini memaparkan vocab2 yang perlu kita mahir bercakap dalam bahasa kelantan supaya kita menjadi rakyat kelantan yang sejati dan berkualiti...
Kepada pembaca yang bukan dari kelantan boleh la menambah kemahiran anda untuk bercakap dengan budak kelantan....


Kali Arung - Sekaligus

Air Geh - Air Berkabonat

Jauh Sapok - Teramatlah Jauhnya

Panah Terik - Panas Yang Teramat Sangat

Comel Lote - Comel Yang Amat

Sejuk Ketta - Sejuk Yg Sangat?

Ite Lettung - Tersangatlah Hitamnya

Punoh Jahne - Rosak

Gura Bewok - Gurauan Yang Menyebabkn Pergaduhan

Taik Aye Muna - Tahi Ayam Yang Masih Hangat

Kona Lepe - Corner Lipat

Kelecak - Terpelanting

Nakuk Paik - Penakut Yang Amat Tinggi

Lonjong - Tinggi Sangat

Tinggi Nya - Yuk Sama Macam Di Atas

Masing Pekkok - Teramat Masin

Nipih Nayyang - Sangat Nipis

Maknga - Cuai

Babei - Degil (Tak Tau Nak Eja Camne)

Jabir / Supek - Plastic Bag

Koghok - Tengkorak

Kehek - Muntahkan Semula

Puahsang - Boring

Meppeh - Tak Larat

Kepeh Blepeng - Sangat Kempis

keghah kekong -keras yg teramat

koho/selo - perlahan/slow

kettuk heghek -kentut tarik

blana kokna - banyak yang amat

samah - 50 sen

duo amah -singgit

kekoh -gigit

toksoh -jangan / tak usah

bakpo -kenapa

guano / belah mano -macam mana

gapo / gapo dio -apa / apa dia

ghoyak -bgtau

blago -berlanggar

mokte- rambutan

woh kekoh caa -kuih buah melaka

ccongek -tejungkit

kupik hangik -kedekut nak mampos

woh tteghe-buah gajus

nnetting- melantun

deghah -deras / laju

manih letting -manis yg amat

pok-e-dèng -pepatung

Ini la sedikit sebanyak vocobulary Kelatanese untuk kali ini...Anda boleh komen saya jika terdapat sebarang kesalahan dalam penulisan saya ini....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hayatilah maksud Talqin...



Bismillah hir rah man nir rahim.

Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa,

Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa. Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.
Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa, melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.

Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBUSAYA, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu adabawa bersama-sama dari dunia ini. Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat.

Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah. Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, makajanganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut.

Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala.Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.

Mereka berkata:
Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?


Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.



Hendaklah kamu jawab begini:

Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku, malahan solah limawaktu, puasa di bulanRamadhan,
mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku, bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: "La ila ha illalla Muhammaddur rasulullah".

Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal di dalam alam Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.

Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawa senya mati ini adalahbenar,
soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,
bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar,
berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabiadalah benar, ada syurga danneraka adalah benar.

Bahawa senya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalamkubur.
Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamudisisi Allah Taala.

Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah Taalamenjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini. Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.

Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW. Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalhamdulillahi rabbil alamin.

Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati - "Kullu nafsin za iqatulmaut" Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benarberada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran." Surah Al-A'sr

Dari Abdullah bin 'Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda: "Sampaikanlahpesanku walaupun satu ayat..."

Sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT.
Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur "masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN" dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?"
Maka jawabnya Rasulullah saw "Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'."

Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. BekasSUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu "itu dari debu kubur mereka, akan tetapidebu itu ialah debu KEIMANAN" mereka. Oleh itu tinggallah debu i tu sehingga mereka melalui titian" Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahuibahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yangmayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati:

1. ParaNabi
2 Para Ahli Jihad
3. ParaAlim Ulama
4. ParaSyuhada
5. ParaPenghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.


Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw:

Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:
"Wahai Ridhwan , sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hambaKuberpuasa ( ahli puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga" Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah buahan syurga.

"Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allahswt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud "Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

UNTUK SAHABAT-SAHABAT...
Masa baca tu, sebut2lah nama sendiri yer...., kalau tak terasa meremang, sama2lah kita lebihkan amal ibadat. Bukanlah perkara yangmudah setelah mambaca atau menghafalnya begitu sahaja sesungguhnya hanya amalan baik yg kita lakukan selama hidup di dunia yg akan menjadi penyelamat, InsyaAllah..

WALLAHU A'LAAMM.


Sumber:
http://bkasm.org/index.php?option=com_content&task=view&id=89&Itemid=78

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KeMuliaaN SeorAng Wanita


1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk dari pada 1,000 lelaki yang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga,dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

10.Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11.Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

12.Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13.Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14.Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

15.Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

16.Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

17.Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

18.Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

19.Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

20.Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

21.Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

22.Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tolaK perak.

23.Wanita yang meniggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

24.Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

25.Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kenali AtTauturk


Buat renungan bersama : Teladan Dari Kisah Hidup Mustafa Kamal Attartuk.

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali
leher dan topi
(sesuai dengan kehendak barat).
3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri
pernah menari dengan seorang
wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.
4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau
rakyatnya tidak cenderung
kepada pakaian moden."
5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah
dengan membuang unsur-unsur
Arab dan Parsi.
8. Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki.
Hakikatnya mereka diarah
mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan
terang-terangannya mengatakan
bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu
dihapuskan untuk kemajuan.
10.Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11.Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
12.Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan
undang-undang barat.
13.Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid
dijadikan gereja.
14.Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15.Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan
fakir miskin.
16.Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
17.Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab
kepada huruf Latin.
18.Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa
apabila salah seorang askarnya
ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?" oleh kerana takut,
askar tersebut menjawab
'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum & bangga dgn jawapan
yg diberikan oleh askar itu.
Kematian Kamal Atartuk Yang Menyeksakan
Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada
beliau sehingga beliau rasa
terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan
di dunia.

Antaranya ialah :
1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa
gatal-gatal seluruh badan.
2. Sakit jantung.
3. Penyakit darah tinggi.
4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa
diarahkan kepada bomba
untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantunya juga
diarahkan untuk meletak ketulan
-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau. Maha suci
Allah, buat macam mana pun
rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan
kepanasan yang ditanggung, beliau
menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana
tidak tahan mendengar jeritan,
mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke
tengah lautan dan diletakkan
dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk. Allah itu Maha
Besar, panasnya tak jugak
hilang!
Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan
terlalu panas dan sedar selepas
itu tetapi beliau hilang ingatan. Pada 9 November 1938, beliau pengsan
sekali lagi selama 36 jam dan
akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun
yg memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayatnya
diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik
perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan,
mengkafankan dan
menyembahyangkannya .
Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika
mayatnya di bawa ke tanah perkuburan.
Bila mayatnya hendak ditanam,tanah tidak menerimanya (tak dapat nak
bayangkan bagaimana tanah
tidak menerimanya) . Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali
lagi dan dimasukkan ke dalam
muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15
tahun sehingga tahun 1953).
Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha
Agung, bumi sekali lagi tak
menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam
dalam satu binaan marmar
beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar. Apa yang
menyedihkan, ulama-ulama
sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa "jangan kata bumi
Turki, seluruh bumi
Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!"
Dari Abdullah bin 'Amr r.a, Rasulullah saw bersabda : "Sampaikanlah
pesanku biarpun satu ayat."
Muhasabahlah diri sendiri sebelum muhasabah diri orang lain. Apa yang
baik dan benar itu datangnya dari Allah
Wassalam...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS